lördag 4 april 2009

Våren är här!

Det var ett tag sedan jag skrev i min blogg. Vad beträffar viktminskningen så har det gått bra. Jag står stilla i vikt just nu och det har sina förklaringar, bl a 3 dagars kurs på internat (http://www.skevik.se/). Veckan har satt karaktären på prov. Jag vill påstå att jag klarade det bra men sista dagen kunde jag inte motstå eftermiddagens fika.






En fruktsallad serverad i gammeldags syltburk och en liten bit mjuk kaka till detta. Vackert och smakfullt serverat! Mums. Vädret var varmt för årstiden och tre dagars innesittande fick mig att duka upp på trappen utanför. Havsbrisen i håret och gott sällskap var en skön avslutning på en givande Ordförandeutbildning i Lärarförbundets regi. Om två månader samlas vi på Skeviks gård för att bland annat summera hemläxan. Innan dess skall vi skriva inlägg samt respondera på gemensamt forum. Spännande och utmanande. Gissar att omgivningarna kommer att stå i full grönska då. Skevik ligger ute på Värmdö och har ett inlag av historia: Skeviks Grotta har en egendomlig historia. På 1730-talet bröt sig två bröder ur Svenska Kyrkan och bildade en sekt som kallades Främlingarna eller Skevikarna. Några Gudstjänster i vanlig mening hölls sällan eller aldrig, i stället samlades sekten vid Skeviks Grotta. Till grottan kan man promenera. Kanske blir det av i maj.

Idag, lördag, var det varmt och skönt vårväder. På morgonen tog jag och hunden en 45-minuterspromenad och under eftermiddagen en något längre. Utmanade terrängen och gav mig ut för att promenera nedåtSvartån och kolonilotterna. Skapligt torrt, med tanke på att det förra helgen forfarande var snötäckt här och där. Efter en stunds promenad fick jag se både tussilago och blåsippa. Just som jag upptäckte blåsippan prassade det till i busken och en katt flydde undan min vovve (som gärna skulle vilja leka med dessa fyrbenta varelser som inte tänker som han). Jag blev lätt förskräckt och ännu mer förskräckt när jag upptäckte att det låg en orm mitt på stigen. Nåja, vid närmare betraktelse, så var det ingen orm, utan en kopparsnok, men det räcker för att jag ska reagera. Det gjorde så klart vovven också som ville kolla närmare. Kort koppel och snabbt iväg. Läste just idag om att Strömsholm redan fått ta emot ormbitna hundar, så det är nog bäst att hålla kopplat just nu. Det ser ut att bli lite sämre väder imorgon, men jag ser fram emot att få komma ut igen.


Påsklovet ger ett skönt avbrott och vi får väl se vad vi ska hitta på i veckan.

Må gott!


1 kommentar:

  1. Visst är det härligt att vara ute i solen. Hoppas det kommer fler fina dagar för just nu regnar det. Har i alla fall skurat av uteplatsen så jag är beredd när solen kommer =0) Då när solen kommer tillbaka ska jag jobba lite... 9 ornas konsumentprov måste ju bara bli roligare att rätta i solen! Njut nu av lovet!
    Kram Linda

    SvaraRadera