söndag 22 februari 2009

Min bild och dagens lunch

Ha ha. Här skriver jag om att hålla diet och har värsta kalasbordet som visningsbild. Nåja, det kan väl få vara ett minne från förra sommarens Kretaresa.

Söndagen är snart slut. Det har snöat hela dagen och vovven har varit full med snöbollar när vi har kommit in (en sväng återstår).

Jag och min dotter fick oss ett gott skratt när jag tillagade dagens lunch. I Isodietboken hittade jag en lunch som bestod av vitfisk, potatis, broccoli, ägg och mandel. Jag ordnade äggsås till D och det är pluset med det hela - man kan ganska enkelt anpassa så att det passar alla. Sagt och gjort. Fisken kokade jag med ångfunktionen i micron och då jag tog ut den, kände jag inte igen doften. Det doftade inte kokt fisk, utan snarare... Konsistensen liknade liksom gummi. Nåja, vi lade upp fisk på D´s tallrik och hon satte sig för att äta. Strax hörde jag ett fyyyy från rummet. Av hennes reaktion att döma insåg jag att fisken var oätligt. Jag tinade lite räkor till mig och D fick fylla på med korv från kylen (gillar inte räkor).

Vi skrattade och undrade vad en sån´som Gordon Ramsey skulle säga om en fisk som denna. Då skulle man få se på Hell´s Kitchen. När vi avslutat lunchen plockade jag fram förpackningen för att kolla ursprunget på fisken. Det var en Pangasusfilé/Hajmal (Pangasius Hypophthalmus). Odlad i Vietnam. På förpackningen står det "Det smakar alltid lite godare från Lindström!" Jag vet inte, kanske Biff à la Lindström, men inte Hajmal. Mal - är det den sortens fisk som äter rent i akvarier? Är det så, så förstår jag varför det smakar dy, eller vad det nu smakade, jag vågade inte smaka. Hi hi. Nästa gång det står vitfisk på menyn, så får det bli pappas egenhändigt fiskade gös från Mälaren.

2 kommentarer:

  1. Fisk är verkligen inte min grej alls, så min familj får det inte så säskilt ofta trots att jag vet att det är nyttigt =0) Kul att du är igång med bloggandet, du ska se vad många inspirerande människor det finns "där ute". Vad menar du med klockslagen på bloggspot, menar du det som visar när du gjort ett inlägg eller när någon annan kommenterat eller?? Nu ska jag ta en dusch, vi har åkt pulka å sen fick jag dra pulka med barn på hela vägen hem, så nu är jag aningens varm. Men jag måste ju ha förbrännt en del ialla fall =0) Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Hej gumman. Nej vitfisk är svårt, blir gärna lite för torrt. Hur var det med lax, det äter du inte så gärna =o) Vad skönt att komma ut och åka pulka. Vi har varit inne och skrotat idag. Imorgon ska vi till jobbet. Lovisa ska få vara assisten och hjälpa till med "to do" i salen. Senare i veckan åker vi mina föräldrar i Sura. Då blir det sparkåkning för Lovisa. Må gott /kram /Kirsi

    SvaraRadera